Over het project

Doelstellingen van het Gault&Millau Young Horeca Talents Project 

Vanuit de visie van schoolgaande jongeren wil Gault&Millau via het Young Horeca Talents Project zowel de specifieke horeca opleidingen als de professionele mogelijkheden in de hospitality sector meer aandacht geven.  

Het Gault&Millau Young Horeca Talents Project geeft aan jonge, schoolgaande talenten een podium om begeleid door hun vakleerkrachten, mits de deelname aan een reeks “Challenges” hun professionele ambities te verwoorden en te visualiseren. 

Alle challenges krijgen passende aandacht - onder meer op deze website - waarbij de beste bekroond worden. 

  • Dit project is een jaarlijks terugkerend gegeven. Elk jaar zal er begin maart (maandag) een Young Horeca Talents Day georganiseerd worden.  
  • Alle stakeholders die zijn begaan met de toekomst van de horeca, kunnen aanwezig kunnen zijn. 
  • Meer informatie via [email protected]

Gault&Millau Young Horeca Talents - totaal nieuw van aanpak

Doel van dit project is de hotelscholen meer visibiliteit geven, en tevens  hun leerlingen in ploeg op een bijna speelse manier uitdagen en vooral  laten nadenken rond creatieve en innoverende taken.

We willen Gen Z  inspireren, uitdagen én voorbereiden op de realiteit van de sector. Daarbij streven we naar meer diversiteit, inclusie en een duurzame toekomst voor horeca en gastronomie.

Tijdens de eerste editie 2024/2025 hebben 60 leerlingen een goed inzicht gegeven in de verwachtingen en ambities van Gen Z

Tijdens de tweede editie, 2025/2026 gaan we voor meer en beter. Met nog meer deelnemende scholen, een verder uitgebouwde en grootsere Gault&Millau Young Horeca Talents Day en  meer interactie op het terrein tussen de verschillende projectpartners.

De eerste jaargang heeft immers bevestigd dat hotelscholen, chefs, directies en leerlingen allemaal vragende partij zijn om  met mekaar in contact te komen en ervaringen uit te wisselen.

Waarom zoveel enthousiasme voor dit apart en uniek educatief project? 

Enkele testimonials van deelnemende scholen en leerlingen:

“Vernieuwende aanpak: we worden geconfronteerd  met creatieve en schriftelijke denkproeven,  in plaats van een klassieke praktische proef.”

“Onze leerlingen worden uitgedaagd om hun comfortzone te verlaten en krijgen een persoonlijk platform om zowel in groep als individueel hun talenten te tonen.”

“Als leerling hebben we echt het gevoel gekregen au serieux te worden genomen.”

“We kregen het gevoel dat jullie echt geïnteresseerd waren in wat we vertelden.

“Jullie brengen onze scholen positief in de aandacht, dit kan de instroom helpen stimuleren.”

“Dit project biedt de kans Young Talents en de Food & Hospitality-industrie meer te verbinden, zodat er meer uitwisseling van ervaringen en praktijkinzichten ontstaat.

“De dossiers bieden onze leerlingen ruimte voor dromen, ideeën en passies, worden waarderend geëvalueerd door een professionele vakjury en krijgen passende exposure.”

Wat heeft dit alles concreet reeds bijgebracht:

We verwijzen met trots naar het e-magazine van editie 2024/2025 om te illustreren wat dit heel concreet heeft opgeleverd: E-magazine

Projectplanning Editie 2025/2026

  • 15/10/2025: bevestiging deelname door de hotelscholen
  • 19/11/2025: netwerkreceptie op Horeca Expo vanaf 15u00
  • 15/02/2026: indiening van de cases
  •  Maart 2026 (maandag): Gault&Millau Young Horeca Talents Day

 De studenten werken aan de Challenges van midden oktober 2025 tot midden februari 2026.
 

Communicatietools

Om zichtbaarheid te geven aan het project, de deelnemers en partners worden de volgende middelen voorzien:

  •  Digitaal Gault&Millau Young Horeca Talents Magazine, verspreid door Gault&Millau en alle hotelscholen (lente 2026)
  • Young Horeca Talents Day (lente 2026) met uitreiking van de prijzen van de Gault&Millau Young Horeca Talents Awards 
  • Integratie van het project via de Gault&Millau Young Horeca Talents Website met sector- en partnercommunicatie 

Samen met GEN Z maken we het verschil voor de horeca van morgen!

Our partners