Challenges

Wat zijn de Gault&Millau Young Horeca Talents challenges?

Horeca Young Talents is een innovatief project van Gault&Millau dat hotelscholen en hun leerlingen in de schijnwerpers zet. Het doel is om jonge talenten te inspireren en hen de kans te bieden om hun vaardigheden en toekomstvisies te delen met de horeca-industrie. Per school kunnen groepjes van twee tot vier leerlingen, met de steun van een vakleerkracht, deelnemen aan twee Challenges (A en B) en als individu aan een derde ‘Speciality’ Challenge (C), die hieronder kort worden toegelicht.

Om leerlingen en vakleerkrachten voldoende tijd te geven om zich voor deze challenges te engageren, verloopt het eerste jaar van het project in twee fasen. De eerste mijlpaal werd bereikt op 15 mei 2024, toen de resultaten van het proefproject rond Challenge A bekend werden gemaakt.

In Challenge A ging leerlingen in gesprek over wat hen boeit in hun opleiding en de verschillende aspecten ervan. Ze reflecteerden op de sterke punten en verbeterpunten in de huidige opleidingen en deelden hun toekomstvisies, zowel op persoonlijk vlak als in hun carrière. Dit proefproject, dat spontaan werd geïnitieerd door enkele enthousiaste hotelscholen, liep tot midden mei 2024 en diende als inspirerend voorbeeld van hun betrokkenheid bij dit vernieuwende Gault&Millau-project.

Tijdens de afsluitende presentatie op 15 mei 2024 presenteerden vijf scholen uit België en Luxemburg, samen met hun teams, hun toekomstvisie op thema’s die hun opleiding en carrière-ambities vormgeven. Deze gebeurtenis vond plaats in aanwezigheid van collega-scholen, horeca-stakeholders, partners en pers. De deelnemende teams ontvingen na afloop verdiende aandacht en erkenning via de gekende Gault&Millau-kanalen, waaronder de restaurantgids, website en sociale media.

Hun ervaringen en feedback werden geëvalueerd en bekroond door een jury van Gault&Millau. De leerpunten uit dit proefproject vormen de basis voor de eerste volledige versie van het project, die loopt van september 2024 tot in de lente van 2025. In deze uitgebreide editie kunnen alle geïnteresseerde hotelscholen deelnemen. Naast de verdere ontwikkeling van Challenge A met nieuwe thema’s rond keuken, zaal en sommellerie, wordt ook een tweede challenge geïntroduceerd om het project verder te verrijken.

Informatie over de challenges

 

De tweede afspraak in het Horeca Young Talents-project markeert de start van de eerste volledige editie, die loopt van september 2024 tot de lente van 2025. Tijdens deze fase werken deelnemende scholen via hun teams verder aan Challenge A, waarbij ze hun toekomstvisie op het vak en zijn deelaspecten presenteren. Deze editie introduceert echter ook Challenge B, die leerlingen uitdaagt om hun creativiteit in te zetten en een nieuw horeca-concept te ontwikkelen dat later binnen hun hotelschool gerealiseerd kan worden.

In Challenge B werken leerlingen een volledig uitgewerkt Food & Beverage Hospitality-concept uit, zoals bijvoorbeeld fast casual dining, veggie of vegan gerechten, take-away, mocktail- en fruitbars, of non-alcoholic pairings. Dit concept moet aansluiten bij de praktische mogelijkheden van hun school. De leerlingen presenteren hun idee via een uitgeschreven tekst, moodboard en audiovisueel materiaal. Daarbij houden ze rekening met thema’s zoals duurzaamheid, sfeerbeleving, toekomstbestendigheid, klantenbetrokkenheid, vergroening en afvalbeheer.

Deze conceptuele proefwerken worden geëvalueerd door een professionele jury. De resultaten van zowel Challenge A als Challenge B worden bekendgemaakt tijdens een inspirerend Young Horeca Talents Day-evenement op dinsdag 25 maart 2025, gevolgd door een mediabriefing waarin de prestaties van de teams extra in de kijker worden gezet.

Challenge C, ook wel de 'Specialty Challenge' genoemd, biedt leerlingen de unieke kans om zich individueel te verdiepen in één van de zes specifieke thema’s binnen de horecasector. Deze uitdaging is ontworpen om leerlingen te inspireren hun persoonlijke interesses en ambities verder te verkennen en te ontwikkelen.
 
Leerlingen kunnen zich individueel door essentiële deelgebieden in de horeca aangetrokken voelen en formuleren hun ideeën, aspiraties en/of toekomstplannen om daarin professioneel actief te worden.

In tegenstelling tot Challenges A en B, die voor teams van 2 tot 4 leerlingen zijn, betreft de ‘Speciality Challenge’ een individuele deelname. Leerlingen schrijven zich individueel in via hun hotelschool. Dit in tegenstelling tot Challenges A en B die bestemd zijn voor teams van 2 tot 4 leerlingen.

Onze partners